Saturday, January 8, 2011

Sesat Yang Tidak Sesat

Telah lebih seminggu aku berada di Makkah, kebanyakan hotel yang menempatkan maktab jemaah haji Malaysia telah aku lawati. Asalnya aku bercadang membuat lawatan ke dua lokasi atau dua buah hotel setiap hari, tetapi kedudukan beberapa hotel yang agak jauh antara satu sama lain menyebabkan rancangan asal terpaksa diubah. Ada masanya pula aku terpaksa menunggu di sesebuah hotel untuk tempoh masa yang lebih lama kerana ketiadaan petugas yang sepatutnya berada di situ, sedangkan ramai jemaah yang mungkin memerlukan perkhidmatan dan bantuan. Sekiranya aku menunggu di sebuah hotel, bermakna aku tidak berpeluang untuk ke hotel lain pada hari tersebut, kecuali untuk sekadar singgah bertanya khabar kepada petugas kami di hotel lain. Waktu luang yang terbatas menyebabkan hanya pada masa-masa tertentu sahaja perkhidmatan kami amat diperlukan, sedangkan di waktu lain mungkin ada seorang dua sahaja yang datang singgah di kaunter kami.
Jemaah berduyun-duyun pulang selepas solat Subuh

Aku seboleh-bolehnya cuba untuk melawat dua hotel setiap hari, walaupun untuk sebentar, supaya kesemua 15 hotel jemaah muassasah Malaysia dapat aku lawati sekurang-kurangnya sekali setiap minggu. Rutin ini aku amalkan kecuali bila aku terlalu penat disebabkan melawat hotel yang agak jauh, dan juga jika kesihatan kurang baik, kerana menjaga kesihatan perlu diutamakan agar tidak melarat menjadi lebih teruk. Pergerakanku secara berjalan kaki. 

Mengikut perancangan, seorang petugas akan berada di setiap hotel. Tugas beliau adalah membantu jemaah membuat panggilan telefon, menggunakan kad prabayar. Mereka juga bertindak sebagai agen menjual kad prabayar tersebut. Mereka diupah berdasarkan jumlah jualan kad, dan mereka seharusnya mengutamakan perkhidmatan, yakni membantu jemaah membuat panggilan, dan dengan bantuan tersebut, insya Allah jemaah akan membeli kad prabayar dari mereka untuk membuat panggilan tersebut. Tak mengapalah kalau jemaah menggunakan kad yang telah dibeli terlebih awal di tanahair, kerana bantuan yang ikhlas pasti beroleh balasan kebaikan jua dari Allah Taala.

Petuas-petugas kami terdiri dari anak-anak muda keturunan Thailand dan Malaysia yang dilahirkan dan membesar di Makkah. Ibu-bapa mereka kebanyakannya telah berhijrah ke Makkah pada zaman muda mereka, berumah-tangga dan berkeluarga di sana. Anak-anak mereka fasih berbahasa Arab dan boleh berbahasa Melayu dialek Pattani, yang bunyinya seakan-akan loghat Kelantan.

Petugas-petugas ini mengambil peluang pada setiap musim haji untuk mencari pendapatan tambahan dengan membuat berbagai kerja, seperti menjadi pemandu pelancung bagi jemaah yang mahu berziarah ke tempat-tempat lawatan di sekitar tanah suci. Ada juga antara mereka menjadi mutawif dan bertugas dengan pakej-pakej haji. Bagi yang berminat bertugas dengan kami, mereka akan ditempatkan di sebuah hotel tertentu. Kadang-kadang mereka ini membuat banyak kerja sambilan pada satu masa, menyebabkan ada kalanya mereka tidak datang bertugas di hotel yang telah ditentukan. Maka menjadi tugas akulah untuk memastikan hotel-hotel yang tidak ada petugas itu diganti dengan petugas lain, atau aku mengambill-alih tugas tersebut untuk beberapa jam terutamanya pada masa-masa yang agak sibuk.

Kebiasaannya masa paling utama bagi jemaah membuat panggilan telefon ialahselepas waktu Subuh sehingga jam 9 pagi, kemudian bersambung pula antara jam 11 pagi sehingga hamper masuk waktu Zohor. Waktu-waktu lain agak kurang sibuk kerana masa yang terluang agak pendek. Misalnya selepas Zohor, kebiasaannya jemaah terus berada di masjid menunggu waktu Asar lantaran tidak mahu mengharung panas terik matahari untuk balik ke hotel. Antara waktu Asar sehingga Isya’ pulak, masa terlalu pendek dan kebanyakan jemaah memberi perhatian kepada ibadah mereka. Selepas solat Isya’, waktu di tanahair telah larut malam, jadi hanya sebilangan kecil jemaah yang membuat panggilan.

Antara deretan set telefon yang disediakan oleh pengurusan Hotel Mubarak
Kebiasaannya aku membuat lawatan ke hotel-hotel selepas sarapan pagi, lebih kurang jam 8. Berjalan kaki ke hotel yang mahu dilawati boleh mengambil masa sehingga lebih hamper sejam, jika kedudukan hotel itu agak jauh.  Jika didapati petugas belum tiba dihotel yang aku lawati itu, aku akan menunggu sehingga dia tiba, sambil membantu para jemaah yang memerlukan, untuk membuat panggilan. Sebahagian jemaah tidak memerlukan bantuan kami, malahan mereka pun sedia membantu rakan jemaah lain untuk membuat panggilan. Tetapi bagi sesetengah jemaah, mereka perlukan bantuan kami setiap kali mahu menghubungi tanahair. Tak mengapalah, mudah-mudahan bantuan kami memberikan keceriaan kepada mereka, insya Allah.

Pagi itu aku memutuskan untuk mengunjungi hotel yang agak jauh kedudukannya dari Masjidil Haram. Aku dimaklumkan jaranya hampir 1 km dari tiang pagar luar masjid. Pada masa itu kebanyakan hotel adalah dalam lingkungan antara 300 meter hingga 1 km sahaja dari masjid. Tetapi pada tahun ini nampaknya lebih banyak hotel berkedudukan lebih 1km dari Masjidil Haram. Aku tiba ke Hotel Mubarak buat pertama kalinya pada pagi itu, selepas berjalan kaki selama lebih-kurang 40 minit dari Masjidil Haram. Kalau dikira jarak sebenar antara hotel yang aku diami dengan Hotel Mubarak tersebut, jarak keseluruhannya hamper 2km. Tidaklah jauh sangat, tetapi berjalan kaki tidak boleh laju kerana ramainya para pejalan kaki lain yang berduyun-duyun balik ke hotel masing-masing, atau baru keluar untuk menuju ke stesen pengangkutan awam bagi mendapatkan kenderaan menuju miqat untuk berihram umrah. Ramai juga dikalangan jemaah yang menyelusuri jalan sambil mencari-cari barangan cenderamata untuk dibeli bagi dibawa balik ke tanahair kelak.

Petugas kami ada di situ. Namanya Mahmoud, anak muda keturunan Thailand, daerah Patani yang dilahirkan dan membesar di Makkah.

“Assalamualaikum” aku menyapa Mahmoud yang sedang duduk di kaunter.
“Waalaikummussalam warahmatullah” dia senyum.
“Saya Mustafa, dari Malaysia. Adik ni nama apa?”
“Sayo Mahmoud” dia menjawab, dengan loghat Pattani.
“Apa khabar Mahmoud, ada apa-apa masalah?”
“Takdok, takdok apo-apo masaaloh. Sumo molek belako”
Nampaknya saya tak boleh gunakan bahasa baku, janggal pulak bunyinya bila bercakap dengan Mahmoud ni. Saya tukar ke loghat Kelantan.
“Rama dok jemaah ssini?”
“Rama jugok abe, hotel ni penuh doh, sapa belako doh. Ado duo ribu lebih dok ssini” jawab Mahmoud.
“Telepong ado masaaloh dok? Buleh panggil?”
“Buleh, takdok masaaloh. Kade-kade sibok sikit, tok de nok tulong, kalu rama jemaah maghi.”
“Ado berapo butir telefon? Sapo pase?”
“Ado lape butir, hotel pase belako.”
“Oh, baguh la kalu mace tu”

Aku memeriksa telefon-telefon yang dipasang di hotel tersebut, satu persatu. Memang ada lapan talian dan kesemuanya berfungsi. Alhamdulillah, sudah tentu tiada  masalah bagi jemaah di hotel ini untuk membuat panggilan.

Mahmoud menemani aku memeriksa set-set telefon sambil menguji membuat panggilan, sementara tidak ada jemaah yang datang untuk membuat panggilan. Barangkali masih terlalu awal. Mereka mungkin masih bersarapan pagi atau telah keluar ke Tan’aim untuk berihram umrah.

Tiba-tiba seorang pekerja hotel yang menggamit tangannya kea rah kami sambil berkata sesuatu dalam bahasa Arab. Aku memandang Mahmoud, “apa dia kata tuh?”
“Dio panggil abe gi ddepe tuh, ado ore sesat”

Laa… kenapa pulak dia panggil aku, kalau ada orang sesat pun? Aku bukan orang sini, aku sendiri pun bukalah mahir sangat dengan kedudukan tempat-tempat di sini.

Aku bersama Mahmoud ke depan, dekat kaunter hotel. Aku dapati ada seorang seperti orang Arab, masih muda, berusia dalam lingkungan dua puluhan, sedang mendorong kerusi roda yang dinaiki seorang lelaki yang nampak agak berusia. Pekerja hotel berkata sesuatu kepada aku dan Mahmoud. Aku memandang Mahmoud, menunggu penjelasan beliau.

“Dio kato, ore ni sesat. Dio tok tahu dudok hotel mano. Ore Arab tu atar kor hotel ni pasa dio napok bedero Melesia, serupo denge dale kad hok pokcik tu paka”

Aku menghampiri pakcik atas kerusi roda. “Ada apa pakcik?”
“Pakcik sesat ni. Pakcik tak tahu nak pergi mana, nasib baik orang Arab ni tolong hantar”
“Pakcik datang dengan siapa? Anak-anak pakcik? Atau isteri pakcik?”
“Pakcik datang sorang saja. Biasanya pakcik naik teksi pergi masjid, lepas tu naik teksi jugak balik hotel. Tapi tadi tak ada teksi, pakcik tak larat nak berjalan, pakcik pun tak tahu nak pergi ke mana dah. Pakcik tak ingat nama hotel pakcik” pakcik itu menjelaskan. Suaranya agak sebak.
“Biasa ke pakcik pergi masjid dengan teksi?”
“Ya, pakcik pergi dengan teksi.”
“Tak pernah sesat?”
“Tak. Hari ini saja sesat, sebab pakcik tak jumpa teksi yang pakcik biasa naik”
“Hmm… pakcik ingat tak nama hotel pakcik tu?”
“Tak, pakcik tak tahu” suaranya makin hiba.
“Pakcik ada tak kad yang Tabung Haji bagi?”
“Ada, ni ha. Pakcik tak pernah tinggal kad ini” Dia tunjukkan kad nama kepadaku.
Aku baca maklumat pada kad tersebut.

“Laa… pakcik duduk kat hotel ini la! Pakcik dah sampai hotel pakcik nih, pakcik tak sesat pun!”
“Oh ya ka? Alhamdulillah, alhamdulillah. Terima kasih nak…” Berderai air mata pakcik, barangkali tangisan kesyukuran. Dia memeluk aku.

Tiba-tiba pekerja hotel itu mendekati kami dan berkata sesuatu. Aku panggil Mahmoud. “Mud, dio kato gapo pulok tuh?”
“Dio kato, ore hok atar pokcik tu mitok upoh”
Isy… ingatkan dia nak tolong, rupanya ada udang disebalik batu. Macam mana ya? Aku pulak tak bawa duit, ada beberapa rial sahaja dalam poketku. Tak dapek nak nolong nih.

“Pakcik, orang Arab tu nak mintak upah..” aku memberitahu pakcik dengan teragak-agak. Rasa tak patut pulak buat macam tu. Patut aku pinjam saja duit dari Mahmoud untuk tolong bayarkan upah mat Arab tu.
“ya, ya. Memang pakcik nak upah dia. Tak patutla kalau tak bayar, dia bersusah-payah hantar, jauh juga dia tolak kereta ni. Dia pun belum minum tuh” pakcik menyahut. Macamana dia tahu budak tu belum minum?
Mahmoud sedang membantu seorang jemaah membuat panggilan 
“Tadi tu dia kata dia nak pergi minum, tapi dia jumpa pakcik tengah sesat, dia kata dia tolong hantar pakcik dulu”

“Err.. pakcik ada duit tak, nak bayar upah dia?” Aku rasa tak patut betul sikap aku pagi itu. Kenapalah aku tidak berusaha cara lain untuk tolong bayarkan?

“Ada, ada. Memang pakcik dah sediakan duit untuk upah, untuk naik teksi, semua belanja macam tu pakcik ada sediakan” pakcik menjelaskan.

“Saya minta maaf pakcik, kebetulan saya tak bawa duit pulak pagi ni..”
“Takpa, takpa. Pakcik memang nak bayar dia”
 “Pakcik ada berjanji ke nak bayar kat dia masa dia nak tolong tadi?”
“Tak ada janji, tapi tak patut la kalau tak bayar. Dia dah bersusah-payah tolong” Ikhlas sungguh pakcik.
“Jadi nak bayar berapa rial pakcik? Tak payahlah bagi banyak sangat pakcik” Aku khuatir jugak, mana tahu pakcik ni terlalu murah hati dan membayar dengan banyak pulak.

“Pakcik nak bagi tiga puluh, kalau pakcik naik teksi pun banyak tu jugak kena bayar”

Aku tidak tahu nilai tersebut tinggi atau rendah, berpatutan atau mahal. Tetapi kalau memang nilai itu yang dia selalu bayar kepada teksi dan dia ikhlas untuk membayarnya, aku tak mahu campur tangan la, mudah-mudahan Allah melindungi pakcik dari kejahatan penipuan manusia.





No comments:

Post a Comment