Friday, December 31, 2010

Aidil Fitri Pertama

 Kali pertama aku menyambut hari raya puasa, aku bersendirian. Tanpa keluarga. Rakan-rakan semuanya bercuti, balik ke kampung masing-masing. Aku tidak terfikir untuk balik ke kampungku kerana keluargaku tidak menyambut hari raya ini. Sebaliknya aku akan menghadapi kesukaran untuk berpuasa di rumah keluarga ku. Jika sebelum ini aku pernah juga balik ke kampung, tiadalah masalah besar kerana bukannya dalam bulan Ramadhan. Kakak akan membantu menyediakan tempat/bilik untuk aku solat tanpa diganggu. Makan-minum pula aku tidak berkira sangat. Cukup nasi bungkus sahaja, atau makanan lain yang mudah dibeli di kedai-kedai.

Bulan Ramadhan tahun pertama selepas aku memeluk Islam memberi peluang aku melaksanakan ibadah puasa dengan lebih sempurna. Jika sebelum itu aku ‘mencuri-curi’ berpuasa, kini aku boleh melaksanakannya dengan lebih baik, yakni dimulakan dengan bersahur, kemudian solat Subuh, sebelum bertolak ke tempat kerja. Selepas berbuka pula, aku ke masjid untuk solat Maghrib, Isya’ dan solat tarawikh.  

Apabila menjelang penghujung bulan Ramadhan, rakan-rakan serumah mula balik ke kampung, seorang demi seorang. Shaharani mengajak aku mengikutnya pulang ke Taiping, tetapi aku menolak, kerana aku merasa segan pula untuk beraya dengan keluarganya, yang masih tidak aku kenali. Dia mendesak, sehinggalah aku akhirnya bersetuju untuk menyusul pada hari raya kedua. Aku ingin menyambut hari raya pertamaku di Kuala Lumpur, bersendirian.

Pada pagi 1 Syawal, aku siap mandi dan bersiap-siap sambil mendengar laungan takbir hari raya di TV yang mendayu-dayu. Tiba-tiba aku teringat, aku tidak ada sehelaipun baju melayu. Aku juga tidak menyediakan sehelaipun baju raya, kerana bagiku raya tidak memberi apa-apa erti atau keseronokan. Aku tiada sesiapa untuk bersama-sama menyambut hari kebesaran itu.

Kebiasaanya aku ke masjid dengan berbaju T sahaja. Tidak terfikir pulak untuk membeli barang sehelai baju melayu, sekurang-kurangnya untuk dipakai pada hari raya pertama. Aku mula ragu-ragu sama ada mahu ke masjid atau tidak. Nanti janggal pulak dilihat orang lain, jika aku hanya berbaju T ke masjid pada hari raya pertama.

Aku melabuhkan punggung didepan TV, menonton siaran langsung solat hari raya dari masjid Negara. Solat belum bermula, jemaah masih belum ramai. Kamera menunjukkan jemaah mula mengisi ruang kosong dalam masjid, sambil suara takbir bergema. Airmata mula meleleh mendengar kesayuan suara takbir. Aku memerhatikan seorang demi seorang jemaah memasuki masjid, kesemuanya dengan wajah girang, senyuman dan gelak ketawa bersama rakan-rakan masing-masing. Mata aku terpaku pada seorang jemaah yang sedang duduk disudut masjid, dia berbaju T sahaja! Ahh… jadi ada jugalah orang tidak memakai baju melayu, fikirku. Tak kesahlah kalau aku tak pakai baju melayupun.

Aku mendapat semangat baru. Aku segera bersiap, mengenakan baju T terbaru yang aku miliki, serta berkain pelikat, aku segera menutup TV, mengunci pintu rumah dan melangkah ke masjid Kg Melayu Ampang, dalam 500 meter dari rumah sewaku.

Semakin aku mendekati masjid, semakin jelas kedengaran suara takbir. Ianya tetap mendayu-dayu. Airmata tidak tertahan lagi, aku biarkan membasah pipi. 

No comments:

Post a Comment