Sunday, December 12, 2010

Hikmah Di sebalik Kesedihan

Apa yang mendorong aku mengambil langkah yang penuh makna dan mengubah kehidupanku sebagaimana coretan ini? Hasrat aku memeluk Islam sudah lama tersimpan dalam hati. Akan kuceritakan di lain kesempatan mengenai apa yang terjadi dan bagaimana aku mula mengenal agama Islam, selain kehidupan aku sebelum itu.

Coretan ini mengimbas kembali apa yang telah berlaku pada sekitar tahun 1984. Pada masa itu aku telah muktamad memikirkan dan mengambil keputusan bahawa Islam adalah agama aku. Cuma aku masih belum melakukannya secara rasmi, dan masih tidak  memberitahu sesiapa mengenainya.

Kehidupan seorang remaja di kota Kuala Lumpur pada masa itu menyibukkan diriku dan melalaikan aku sehingga hasrat memeluk Islam tertangguh dan tidak terlaksana untuk sekian lama. Namun satu peristiwa sedih telah mengejutkan aku dari leka, apabila seorang rakan sekerja telah meninggal dunia dalam usia 22 tahun, diserang sakit jantung. Mohd Tahir Bin Abdul Jalil namanya. Beliau sudah tahu mengenai sakitnya dan sedang dalam rawatan. Berbagai jenis obat perlu dimakan olehnya setiap hari. Tetapi beliau sentiasa ceria dan selalu bergurai dengan kami dengan mengatakan doktor memberinya tempoh selama 6 bulan sahaja lagi untuk hidup.

Allahyarham Mohd Tahir perlu melakukan satu pembedahan bagi merawat jantungnya. Untuk itu, beliau berhasrat pulang kekampungnya di Melaka bagi memaklumkan kepada keluarga dan berjumpa mata dengan mereka sebelum pembedahan dilaksanakan. Kebiasannya, beliau pulang dengan menaiki motosikal tetapi pada hari tersebut, hujan agak lebat lalu beliau mengambil keputusan pulang dengan bas sahaja. Aku masih ingat hari tersebut, iaitu bersamaan hari cuti Deepavali. Aku juga pulang bercuti ke kampungku di Kelantan, mengambil kesempatan cuti tersebut yang bersambung dengan cuti hujung minggu. Sekembali aku kepejabat semula pada hari Isnin berikutnya, rakan sekerja ku menyampaikan berita sedih. Sahabat kami Mohd Tahir sudah tiada lagi...! Aku terdiam kerana baru dua atau tiga hari lepas kami bergurau mengenai kata-kata doktor tentang tempohnya untuk hidup selama 6 bulan lagi. Rupa-rupanya tempoh itu tidak dapt dihabiskan. Aku mendapat tahu sebaik sahaja bas yang dinaiki beliau bergerak keluar dari Hentian Puduraya, beliau mendapat serangan penyakitnya dan mungkin telah meninggalkan dunia ini pada masa tersebut. Kepalanya terlentok ke sebelah, terkulai keatas bahu penumpang disisi beliau, seorang gadis Cina. Amoi tersebut menolak kepalanya sedikit, dengan anggapan dia tertidur tetapi apabila didapatinya kepala Mohd Tahir masih terkulai tanpa tindak balas, amoi tersebut terus memanggil pemandu bas. Mohd Tahir segera dibawa ke klinik yang berhampiran dan disahkan telah meninggal dunia.

Pemergian mengejut sahabat kami itu menyedarkan aku dari alam mimpi. Selama ini aku tidak terfikir bahawa ada kemungkinan kehidupan aku juga sebegitu, yakni tidak semestinya umurku akan panjang sehingga lima puluh, enam puluh atau tujuh puluh tahun. Mungkin sahaja aku atau mati pada bila-bila masa, sebagaimana dikehendaki Allah. Kalaulah aku tidak sempat memeluk Islam secara rasminya, bagaimanakah perihal diriku? Walaupun aku menganggap diriku sudah Islam, itu hanya aku yang tahu. Kalau aku mati, mayatku akan ditanam diperkuburan Cina. Dan bagaimana dengan amal ibadatku selama ini, yang masih kosong? Apakah aku akan pergi mengadap Pencipta ku dengan diri yang tidak menyempurnakan sebranag suruhanNya? Apakah Allah akan menerima rohku dalam keadaan begitu, sedangkan aku kini berupaya untuk mengambil langkah seterusnya?

Aku terus memikir dan mencari bagaimana langkah aku seterusnya. Aku menyimpan nombor-nombor telefon pejabat agama Islam, nombor telefon Masjid Jamek Kuala Lumpur, nombor telefon Masjid Negara dan nombor telefon PERKIM.

Beberapa kalu aku menelefon ke nombor-nombor tersebut, tetapi lidah aku kelu untuk bertanya. Apa yang harus aku tanya? Bagaimana aku harus mulakan pertanyaan? ”Macamana nak masuk Islam”? ”Apa yang perlu saya buat untuk masuk Islam”? ”Nak pergi ke mana kalau nak peluk Islam”? Hmm... aku tak tahu macam mana nak tanya! Aku mohon kepada Allah agar memberi aku idea dan kekuatan untuk memulakannya.

Allah itu Maha Mendengar. Dia amat Pemurah dan Amat Mengasihani. Allah memberi ilham dan kekuatan kepadaku untuk mengambil langkah seterusnya, menelefon PERKIM. Panggilan telefon ke PERKIM dijawab oleh seseorang dengan mesranya. Apabila aku bertanya tentang Islam, mereka menjemput aku ke pejabat PERKIM supaya mereka boleh bercerita lebih lanjut tentang Islam. Aku maklumkan aku sudah tahu mengenai Islam dan sudah mengambil keputusan untuk memeluk Islam. ”Kalau begitu, silalah encik datang ke PERKIM, untuk diIslamkan” jemput mereka.

Pejabat PERKIM terletak di Jalan Ipoh. Di tingkat bawahnya terdapat sebuah pasaraya. Aku ke bangunan tersebut untuk meninjau-ninjau. Aku keluar masuk ke pasaraya tersebut, tetapi kaki ku tidak terlangkah untuk ke pejabat PERKIM. Secara tiba-tiba aku terasa berat untuk masuk ke situ. Terasa ragu-ragu, bagaimana sambutan mereka nanti? Apakah mereka akan paksa aku bersunat dan tinggal bersama mereka? Apakah aku akan diasingkan untuk belajar tentang agama Islam? Lalu aku balik semula ke bilik sewa ku.

...

Salam kepada ahli keluarga allahyarham Mohd Tahir Abdul Jalil, sekiranya terbaca coretan ini. Kepada sesiapa sahaja yang sudi, marilah kita bacakan surah al-Fatihah dan hadiahkan pahalanya kepada sahabatku allahyarham Mohd Tahir. Mudah-mudahan Allah menempatkan roh allahyarham bersama mereka yang beriman.

No comments:

Post a Comment