Sunday, December 5, 2010

Penamat Dan Permulaan

”Encik nak ke mana?” Tanya Pengawal Keselamatan di pintu masuk tingkat bawah Bangunan Perkim, berdekatan lobi lif.

”Saya nak ke bahagian masuk Islam” ujarku.

”Encik naik lif, pergi tingkat 7 jumpa Ustaz Hussin Yee” sambut pegawai itu mesra.

Aku menuju lif. Dalam hati aku tertanya-tanya. Ustaz Hussin Yee ini Cina ke? Pandai ke dia bercakap Melayu? Sebab aku tak pandai bertutur dalam bahasa Cina. Dalam keluarga kami, bahasa pertuturan kami adalah bahasa Siam.

Apa halpun, lif sudah berhenti ditingkat 7. Aku keluar dari lif dengan jantung yang bedegup-degup, nafas yang semakin kencang dan peluh mula membasahi dahi.

”Encik nak jumpa siapa?” tanya seorang wanita yang terserempak denganku dipintu pejabat.

”Ustaz Hussin Yee”

”Encik terus ke hujung sana, dekat bilik hujung sekali tu ya” katanya sambil menunjuk ke satu arah.

Aku berjalan perlahan-lahan menuju ke arah yang ditunjukkan. Dalam perasaanku, semua mata staff yang berada di pejabat itu memandang aku mengatur tapak kaki langkah demi langkah. Aku rasa janggal tetapi buat tak tahu sahaja, sambil berdoa agar aku diberi kekuatan oleh Allah yang aku sedang cari keredhaanNya.

”Assalamualaikum warahmatullah” seorang yang aku fikir adalah Ustaz Hussin Yee, berdasarkan rupanya yang ada rupa seorang berketurunan Cina dan berketayap menyapa. Aku kaget, boleh ke aku menjawab salam itu? Dan bagaimana caranya untuk aku menjawab? Ilmu pengetahuanku berkaitan Islam masih dangkal, banyak yang ku ketahui hanyalah dari bacaan buku-buku semata-mata. ”Waalaikum salam...” Jawabku perlahan dan teragak-agak.

”Sila duduk. Apa hajat saudara?” Tanya Ustaz Hussin lembut dan mesra.

”Err... saya nak masuk Islam” jawabku, sambil cuba menenangkan perasaan yang berdebar-debar. Peluh dingin terus membasahi dahi. 

”Alhamdulillah!” Aku lihat keceriaan yang tiba-tiba muncul di muka Ustaz Hussin Yee.

”Untuk memeluk Islam mudah sahaja. Pertamanya kita perlu mengaku bahawa Tuhan kita ialah Allah Taala, dan nabi kita adalah Nabi Muhammad. Cara kita buat pengakuan itu ialah dengat mengucapkan dua kalimah syahadat. Mari saya bantu saudara untuk mengucap...” jelas Ustaz Hussin. Tetapi aku sudah tahu semua itu, melalui pembacaan dan dari kata-kata Ustaz yang mengajar matapelajaran Ugama Islam di sekolah dahulu.

”Saya dah tahu macam mana nak mengucap...” kataku.

”Kalau macam tu, baguslah. Sekarang saya minta saudar mengucap didepan saya dan saya akan menjadi saksi saudara” sahutnya sambil menghulurkan tangan.

Aku mengambut tangan yang dihulur, bersalam dengannya. (Sekarang baru nak salam? Aku tertanya dalam hati).

”Baiklah, sila saudara mengucap” kata Ustaz Hussin, sambil menggenggam erat tanganku.

”Asyhadu al-Laailaha Illallah, wa-asy hadu anna Muhammadar rasulullah” aku berkata, terketar-ketar.

”Alhamdulillah! Saya menyaksikan saudara sekarang ini telah memeluk agama Islam. Saya ucapkan tahniah kepada saudara. Jika saudara perlukan bantuan, beritahulah kami. Saudara boleh datang mengikuti kelas bimbingan yang Perkim adakan setiap malam Selasa dan Jumaat. Tak perlu bayar apa-apa. Atau saudara boleh juga pergi ke kelas bimbingan yang disediakan oleh JAWI” Ustaz Hussin menjelaskan.

Aku mengangguk. Kemudian Ustaz Hussin berkata ”Saudara perlu daftarkan keIslaman saudara. Saudara perlu satu nama Islam”

”Perlukah ustaz? Kalau tak daftar tak boleh ke? Kalau ta tukar IC tak boleh ke?” tanyaku. Debaran sudah hilang, banyak pulak soalan yang tiba-tiba muncul.

”Disisi Allah, saudara sudah Islam. Islam tidak mewajibkan pun supaya saudara menukar IC tetapi eloklah ditukar juga, sebab jika sesuatu berlaku kepada saudara, misalnya jika saudara meninggal dunia, orang lain tahu tentang agama saudara dan jenazah saudara akan diururskan secara Islam.

”Bagaimana dengan keluarga saya? Perlukah saya beritahu mereka ustaz?”

”Elok saudara maklumkan supaya tidak berlaku kekeliruan pada masa hadapan. Saudara mahu menggunakan nama apa?”
...

Itulah sebahagian daripada satu peristiwa yang amat besar buatku. Satu langkah yang sungguh bererti, yang telah aku tunggu-tunggu sekian lama dan amat kuharapkan berlaku dan akhirnya dengan kehendak Allah, terjadilah pada tarikh 9 Hb Mei 1984, di pejabat Perkim, Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Peristiwa itu merupakan penamat kepada penantianku yang begitu lama, dan juga merupakan permulaan kepada kehidupanku sebagai seorang yang digelar mualaf atau saudara baru.

Kubiarkan air mata yang bercucuran menitis membasahi pipi, sebaik sahaja kaki melangkah keluar meninggalkan bangunan Perkim. Berjalan kaki dari Jalan Ipoh menuju Chow Kit, aku merasa seolah mahu terbang ke langit tinggi kerana badanku dirasa sungguh ringan, segala bebanan yang terpikul selama ini hilang lenyap. Tiada lagi kerisauan, tiada lagi keraguan. Sesungguhnya Allah telah memakbulkan doaku dan menyempurnakan hajatku. 


No comments:

Post a Comment